Voldemar Ringas on nimi, mis aeg ajalt Nippi Kõrsi talu ajalugu uurides kõrva torkab. Teda on maininud oma mälestustes Rõhu külavanem Tõnis Avarmaa, omaaegse Kangelase asundustalu perepoeg Endel Lillemaa, Rõhu külas elav Tulli Sakkuli ja ka Nippi Kõrsi perepoeg Toivo Saar. Ühesõnaga enamus neist, kellega olen rääkinud külast või selle elanikest. Samas on kõik mainimised jäänud nagu kokkulepitult segasteks, tulenedes ilmselt asjaolust, et keegi ei tea selle mehe kohta täit tõde.
Kõige enam on Voldemar Ringast põhjust mainida Saar Toivol. Põhjus on lihtne. Voldemar oli tema ema Evi Saksbergi esimene abikaasa (!?) ja Toivo isa. See muidugi ei tähenda, et Toivo temast palju teadnud oleks. See mida ta mäletab on korra siin ajaveebis ka välja öeldud:
Toivo ema Evi esimene abikaasa ja Toivo isa oli Voldemar Ringas. Voldemar oli ameti poolest miilits aga ta lasti maha “omade” poolt kusagil Norra kandis, kui ta oli metsavendadele algavast haarangust sõna viimas.
Ise olen püüdnud erinevate inimestega rääkides selgusele jõuda, kui tõene see Toivo poolt esitatud versioon siiski on. Miks Ringas “omade” poolt ikkagi maha lasti? Ja kas lasti. Kas ta mängis kahe-otsaga mängu nagu Toivo arvas/teadis selle olnud olevat? Et olles miilits, kogus ta metsavendade jaoks infot ning ühel sellisel info edastamise käigul ta maha lastigi.
Tegelikkus võib olla valusam. Rääkides Endel Lillemaaga, küsisin ka temalt Ringase kohta. Kuulake tema vastust ise:
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Võttes Endli jutu kokku, oli Voldemari näol tegemist endise saksa vabatahtliku sõduriga ning hilisema miilitsaga. Miilitsast löödi mees minema pärast tema mineviku teadasaamist. Läks suure haarangu ajal keelust hoolimata metsa, hakkas seal venelastega laskma ja sai surma. Miks läks, teadmata. Kui Endel iseloomustab Ringast kui inimest, ütleb ta nii:
Mina tundsin teda hästi ja sain taga läbi, aga ma ei tea mis mees ta oli.
Külastades hiljuti Rakke muuseumi, õnnestus mul selle juhataja Antti Ilometsa kaudu osta raamat pealkirjaga “Valu värv on punane”, mille on kirjutanud Eldor Traks. Tegemist on Piibest pärit mehega, kelle saatuseks sai pärast II Maailmasõda sõit Siberisse, millest ta peamiselt pajatabki. Aga raamatust võib leida ka killukesi teiste Piibe ümbruse külades ja taludes elanud inimeste kohta. Üheks selliseks, kellele Eldor viitab ongi Voldemar Ringas.
Lisaks eesti vaimu kandjatele nabitakse aeg-ajalt kinni ja pannakse istuma ka punaseid võimumehi, isegi julgeolekutöötajaid, kes rahva silmis on end juba liiga palju verega määrinud. Või siis juhtuvad nendega säärased lood, nagu juhtus Koerus Ringasega, ühe agarama arreteerija, piinaja ja tapjaga. Kui see mees kord vabal ajal läks paadi ja võrguga Jõeküla lähistele kala püüdma, lasksid julgeolekumehed ta metsavenna pähe maha.
Kes valetab ja kes räägib tõtt? Kas tõde on võimalik üldse asjaosaliste ütlustest välja lugeda? Kindlasti võime eeldada, et Ringase kohta käivad olemasolevad teooriad on subjektiivsed, kuna kõigil osapooltel on olemas põhjus kas juhtunut ilustada (Toivo), varjata (Endel) või võimendada (Eldor). Pole võimalik, et need kolm nii erinevat versiooni korraga tõesed on. Või siiski?
Üks on kindel, Ringas lasti maha metsas ja seda tegid “omad”. Mida me ei tea, on Ringase metsas olemise põhjus. Kas see oli soov viia metsavendadele sõnum algavast haarangust? Kas mees püüdis kala? Või toimetas ta lihtsalt omapead? Ja kellena ta maha lasti? Kas kui vabadusvõitleja? Kui mees kelle verega määritud käed isegi omadele pinnuks silmas olid? Kui juhuslik metsas uitaja?
Teame, et Ringas töötas miilitsas aga me ei tea kes ta seal oli ja mida tegi. Endel, samuti miilits, pärast sõda punaste poolel relva kandnud mees ütleb, et kuigi ta tundis Ringast hästi, ei tea ta “mis mees ta oli”. Eldor peab Ringast üheks Koeru kandi “agaramaks arreteerijaks, piinajaks ja tapjaks”. Toivo sõnul võis tegemist olla hoopis metsavennaga.
Arvestades teadaolevaga, võiks ju iseenesest konstrueerida sellise loo. Ringas töötas miilitsas ja oli “oma” seni kui ilmnes tema varasem teenistuskäik saksa sõjaväes. Selleks ajaks oli ta oma terroritegudega jõudnud varju heita ka punavõimule, kes otsustas temast vabaneda. Kord kui Ringas oli jõel kalastamas, tabasid ta seal teolt haarangut tegema tulnud julgeolekumehed ja leidsid sobiva aja olevat temaga arved klaarida. Et oma teole seadulik väljanägemine anda, tehti Ringasest metsavend. Viimast usub siiani tema poeg.
Lisaks sobitub siia tegelikult ka Endli poolt pillatud teave, et Ringas läks metsa vaatamata keelule seda teha. Ta võis olla isepäine mees ja arvata, et ega teda, endist miilitsat ikka laskma ei hakata.
Põnev lugu, mis? Näis kas aja jooksul lisanduv veelgi neid infokillukesi mis võimaldavad heita sügavam pilk Voldemar Ringase elu ja selle hääbumise loosse. Loodan, et nii see on. Selle loo lõpetuseks ainus pilt, mis Toivol Voldemar Ringasest (punases rõngas) olemas oli.
2 kommentaari
Tere,
Ühe külamehe saunajutt…
“…aga Laua Ruudi jäigi kaduma. Läks kuhugi Räägumetsa kanti saarmaraudu panema ja tagasi ei tulnud. Aga tema oli käreda sõnaga mees. Kevadel ta siiski leiti kuskilt jõe kaldalt, oli teine istuvas asendis, üsna loomulikus poosis. Ainult rebased või mingid loomad olid ta näo ära närinud. Kella ja veel mingi eritunnuse põhjal tundsid pojad isa ära…”
Kes see Laua Ruudi veel oli? Või on siin mingid nimed segi aetud?
Ei ole kuulnud. Katsun meeles pidada ja uurida kui võimalus tekib.